Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1

Закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» від 28.04.93 № 4871 - 1

Забезпечення єдності вимірювань в усі часи й повсюди було найважливішою державним завданням. Головні метрологічні принципи - порівняння і достовірність - були закладені ще в Біблії. Однією з основних завдань Комісії мір і ваг, утвореної в Росії в 1736 р., була організація повірочного справи в країні. Ця задача була успішно вирішена.

За радянських часів єдність вимірювань в країні здійснювалося централізованим управлінням, що вписується в загальний принцип управління народним господарством. Всі засоби вимірювань знаходилися під тотальним державним наглядом. Це вимагало значних витрат, але й визначало досить високий рівень підтримки єдності вимірювань.

Перехід до ринкових відносин поставив перед метрологами завдання створення засобів вимірювань, методи повірки та калібрування яких були б адекватними зарубіжним, а також створення певних умов для учасників вимірювального справи, коли вони змушені виконувати встановлений державою регламент метрологічних робіт. Такий підхід вимагав перекладу Російської системи вимірів (РСІ) на законодавчий принцип управління.

У квітні 1993 р. був прийнятий закон РФ «Про забезпечення єдності вимірювань» № 4871 - 1, сферою дії якого і стала Російська система вимірювань. Вона являє собою організаційне та функціональне об'єднання учасників вимірювального справи на певній законодавчої, наукової і технічної основі.

Відповідно до цього закону державне управління діяльністю щодо забезпечення єдності вимірювань в Російській Федерації здійснює Державний комітет Російської Федерації по стандартизації і метрології (Держстандарт Росії).

У компетенції Держстандарту Росії наступні основні функції:

• встановлення правил створення, затвердження, зберігання та застосування еталонів одиниць величин;

• здійснення державного метрологічного контролю і нагляду;

• керівництво діяльністю Державної метрологічної служби та інших державних служб забезпечення єдності вимірювань.

Крім того, цим законом визначається близько двадцяти функцій державного управління, в числі яких:

• затвердження нормативних документів щодо забезпечення єдності вимірювань;

• затвердження державних еталонів, які знаходяться у віданні Держстандарту Росії;

• віднесення технічних пристроїв до засобів вимірювань;

• організація діяльності державних наукових метрологічних центрів (ГНМЦ), державної метрологічної служби (ГМС) та її органів, державної служби часу і частоти (ДСЧЧ), державної служби стандартних зразків (ДССЗ), державної служби стандартних довідкових даних (ГСССД), координація їх діяльності;

• акредитація державних центрів випробувань засобів вимірювань;

• затвердження типу засобу вимірювань;

• ведення державного реєстру засобів вимірювань;

• акредитація метрологічних служб юридичних осіб на право перевірки засобів вимірювань.

Цей закон встановлює три види державного метрологічного контролю:

• затвердження типу засобів вимірювань;

• повірка засобів вимірювань, у тому числі еталонів;

• ліцензування діяльності юридичних і фізичних осіб з виготовлення, ремонту, продажу і прокату засобів вимірювань.

Цей закон встановлює також три види державного метрологічного нагляду:

• за випуском, станом і застосуванням засобів вимірювань, атестованими методиками виконання вимірювань, еталонами одиниць величин, дотриманням метрологічних правил і норм;

• кількістю товарів, відчужуваних при здійсненні торгових операцій;

• кількістю фасованих товарів в упаковках будь-якого виду при їх розфасовці і продажу.

Повноваження державних інспекторів щодо застосування правових заходів, зокрема заборону застосування та випуску в обіг засобів вимірювань, гасіння клейм, анулювання свідоцтв та інші, носять виключно пресекательний або попереджувальний характер і не спрямовані проти конкретних осіб-порушників.

Основні труднощі при визначенні заходів за метрологічні порушення полягає в тому, що в більшості випадків санкції можуть бути передбачені тільки за сам факт порушення (наприклад, за застосування неповірених приладу, прострочення ліцензії), але не за наслідки цих порушень (наприклад, вибух, аварія і ін). Наслідки настають, як правило, пізніше, іноді з великим відривом у часі, і на практиці важко, а часом неможливо виявити причинну залежність між ними і досконалим порушенням. Міра відповідальності повинна бути в більшості випадків адекватна тяжкості порушення і не може бути співвіднесена з можливими наслідками.

Як вже було зазначено, даний закон розділив сфери державних інтересів і ринку. Державний метрологічний контроль і нагляд у сфері вільних ринкових відносин не діє, але завдання забезпечення єдності вимірювань повинна вирішуватися і в цій сфері. Пропонується сертифікація та калібрування засобів вимірювань. У цих сферах між виробником і споживачем засобів вимірювань також необхідне третє незалежна особа. У разі сертифікації третя особа, яка видає сертифікат відповідності, підтверджує технічний рівень і якість виготовлення приладової продукції. З іншого боку, воно виступає для споживача деяким гарантом цієї якості. Слід додати, що сертифікація засобів вимірювань як добровільна процедура за вибором сертифікуються параметрів і об'єму робіт диктується заявником.

Калібрування засобів вимірювань (підтвердження метрологічної придатності СІ) - також добровільна процедура. У основном вона поширюється на внутрішні технологічні процеси в промисловому виробництві. Калібруванні можуть піддаватися також засоби вимірювань, що використовуються в побуті. Однак до юридичних осіб, які виконують калібрувальні роботи, пред'являються певні державні вимоги: лабораторії повинні відповідати кваліфікаційним вимогам до площ, обладнання, персоналу, наявності нормативних документів. Необхідно підключення використовуються в процесі калібрування технічних засобів до державних еталонів, повірочним схемами.
Створення системи калібрування, повністю відповідає міжнародним нормам, дозволить Росії вступити в Європейську кооперацію з Акредитації (ЄА) і створить умови для взаємного визнання результатів метрологічної діяльності всіх учасників системи.

Даним законом встановлено, що федеральні органи виконавчої влади Російської Федерації, а також підприємства, організації, установи, які є юридичними особами, створюють у необхідних випадках у встановленому порядку метрологічні служби для виконання робіт із забезпечення єдності і необхідної точності вимірювань та здійснення метрологічного контролю і нагляду.

При виконанні робіт у сферах поширення державного метрологічного контролю і нагляду, передбачених цим законом, створення метрологічних служб або інших організаційних структур із забезпечення єдності вимірювань є обов'язковим. До таких сфер відносяться охорона здоров'я; ветеринарія; охорона навколишнього середовища, забезпечення безпеки праці; торгові операції і взаємні розрахунки між покупцем і продавцем; державні облікові операції; забезпечення оборони держави; геодезичні і гідрометеорологічні роботи; банківські, податкові, митні та поштові операції; виробництво продукції , що поставляється з контрактів для державних потреб; випробування та контроль якості продукції з метою визначення відповідності обов'язковим вимогам державних стандартів Російської Федерації; обов'язкова сертифікація продукції і послуг; вимірювання, проводять за дорученням органів суду, прокуратури, арбітражного суду, федеральних органів виконавчої влади Російської Федерації.

У своїй діяльності метрологічні служби федеральних органів виконавчої влади та юридичних осіб керуються законодавством Російської Федерації; постановами Уряду РФ; актами, прийнятими адміністраціями автономної області, автономного округу, краю, області або міста; нормативними документами державної системи забезпечення єдності вимірювань; постановами Держстандарту Росії.

Права та обов'язки структурних підрозділів метрологічної служби в центральному апараті, головних і базових організаціях метрологічної служби, а також на підприємствах та організаціях визначаються положенням про метрологічну службу федерального органу влади або юридичної особи (концерну, асоціації тощо), які затверджуються їх керівниками.
Головні і базові організації метрологічної служби підлягають акредитації, яку проводять федеральні органи виконавчої влади із залученням фахівців державної метрологічної служби, що знаходиться у веденні Держстандарту Росії.
Науково-методичне керівництво роботами з акредитації головних і базових організацій здійснює ВНИИМС - головний центр метрологічної служби, який за матеріалами акредитації веде реєстрацію головних і базових організацій метрологічної служби федеральних органів виконавчої влади та об'єднань юридичних осіб.
Метрологічні служби підприємств можуть бути акредитовані на право калібрування засобів вимірювань на основі договорів, укладених з державними науково-метрологічними центрами або іншими.

Категория: Із будівництва | Добавил: ZIDAN (2011-02-03)
Просмотров: 1196 | Рейтинг: 4.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
ДБНУ